Myslím si že hlavne preto lebo sa pozerá na automobily ako na celok, respektíve ako na súčasť niečoho čo voláme Tesla ekosystém, kde elektromobil je súčasťou využitia udržateľných zdrojov zelenej energie.

Myslím si že hlavne preto lebo sa pozerá na automobily ako na celok, respektíve ako na súčasť niečoho čo voláme Tesla ekosystém, kde elektromobil je súčasťou využitia udržateľných zdrojov zelenej energie.

    Tesla Motors sa odlišuje od ostatných výrobcov tým že využíva vlastné riešenia od IS SW až po maximálny počet vlastných dielov pre samotnú výrobu, pričom proces výrobnej linky bude plne automatizovaný a tak budú pracovníci len ako dozor pre kvalitu procesu výroby.

Veľkou výhodou Tesly Motors je výroba vlastných batérií, výstavba a výroba vlastných nabíjačiek, vlastný servis bez akéhokoľvek outsourcingu. Takýmto nadstavením firma dokáže veľmi rýchlo a efektívne meniť akékoľvek potreby na zmenu procesu oproti konkurentom ktorí používajú množstvo dodávateľov a proces nemajú vo svojich rukách.

    Áno, Tesla má aj nedostatky ale ako vravíme, je to kozmetika ktorá sa neustále zlepšuje. Výrazný rozdiel a samozrejme výhoda je v tom že Tesla Motors nemá históriu značky, preto môže procesy a vlastnosti nadstavovať bez nadväznosti na zaužívané postupy a návyky (zlozvyky) ktoré ostatné automobilky majú (napr. filtrácia vzduchu, dog mode, bezpečnosť – sentry mode, ai.)

    Najvýraznejší rozdiel a konkurenčná výhoda Tesly je v tom že spolupracuje s firmami ktoré patria do portfólia Elona Muska a to hlavne SpaceX a SolarCity. Ako vieme Elon viac krát prepojil vývojové teamy svojich spoločností a rozdelil úlohy tak aby sa poznatky z raketového priemyslu mohli využiť pri konštrukcií elektromobilov. Viditeľne to môžeme kvantifikovať napríklad pri návrhu výstuže karosérie v modeloch S a X ako aj pri vývoji jedinečného ultrasonického senzora na rozpoznanie prekážky inštalovaného pod karosériu dverí falcon wing v Modely X. Na dokreslenie TM ekosystému môžeme použiť príklad prepojenia Solar City a eHouse.Tento systém prepája elektromobil s  wolboxovou nabíjačkou, záložným systémom (Powerwall) až po solárnu strechu vo viacerých variantoch. Toto všetko s vlastným, na mieru šitým IS pre ovládanie a reguláciu. Takto vyzbrojený zákazník ma dobrú možnosť využiť obnoviteľný zdroj energie.  Slnko cez fotovoltiku, energiu kumulovať do batériového úložiska a z neho do prevádzky domu (napr. kúrenie alebo svietenie) až po nabíjanie elektromobilu. Výraznú zmenu v energetike prinesú práve elektromobily a to príchodom systému VTG (Vehicle To Grid – z auta do siete) to znamená spätný chod energie. Výhodou je systém, v ktorom svoj dopravný prostriedok (EV) a zároveň prenosnú baterku – úložisko t.j. elektromobil, využijete na cestu do práce, zaparkujete napojíte sa na zdroj energie so systémov VTG. Váš zamestnávateľ ktorý podobne ako vy doma disponuje fotovoltiku na streche napr. 2x0,5MW ako aj záložnými zdrojmi ktoré sa prepoja a  zelená energia putuje do firmy alebo do vášho elektromobilu. Vy si potom môžete jednoducho rozhodnúť ako túto energiu využijete. Znie to futuristicky? Nie, naopak. Už to klope na dvere! Dokonca niektoré automobilky ako je Nissan, už podobné systémy používajú a testujú. Síce v malom meradle, ale predsa. Preto my tesláci nedočkavo čakáme na milionmile battery ktorá by už systém VTG mala integrovať. Dúfame, že nový model Y ktorý vyjde z Berlínskej fabriky, bude túto funkciu už obsahovať!

 Obrázok, na ktorom je text, obloha, cesta, vonkajšie

Automaticky generovaný popis

Zdroj: Tesla Motors NDA

 

Pickup od TESLY:

     V súčasnosti je asi najvýraznejšie očakávaný pickup od Tesly, ktorým je Cybertruck. Objednávky lámu rekordy a to v súčasnosti vyše milióna kusov. Tento inovatívny a netradičný počin je typický pre Elona Muska, ktorý rád posúva (hranice) nové možnosti vpred. Aj tu spojil už spomínaný Space X s Teslou. Použitie špeciálnej ocele na karosériu s plášťa rakiet SpaceX alebo unikátneho skla Armor Glass ( ktoré pri prezentácii nevydržalo, z dôvodu nesprávneho zatvorenia okenného skla) až po výkon a úžitkové vlastnosti, priestor, nosnosť, dojazd a zrýchlenie.

Cybertruck AWD troj elek.motorový pickup:

zrýchlenie: 2,9s., dojazd:805 km, nosnosť: 6350kg

Autopilot, najazdový úhol 35 stupňov, v cene $69,900.

Dokonca je už  avizovaná aj nová konfigurácia so štyrmi motormi. Čo to spraví s výkonom, ktorý je neskutočný už pri  verzií s tromi motormi, si dokážeme len ťažko predstaviť.

Radi sa necháme prekvapiť aj ďalšími novinkami ktoré sú avizované.

Obrázok, na ktorom je cesta, vonkajšie, ulica, auto

Automaticky generovaný popis

Zdroj: Tesla Motors NDA

 

Tak ako sme mohli sledovať priame prenosy z  predstavenia Batteryday a  Autonomay v spoločnosti Tesla Clubu (Slovensko) a priameho spojenia s Californiou v telemoste s Ottom Fabrim, ktorý nám priamo komentoval dianie okolo Tesly v USA.

Tesla Battery day:

Dlho očakávané predstavenie nových batérii pre Tesla elektromobily priniesla viaceré očakávania, novinky ale aj sklamania. Prečo sklamania? Až príliš sme túžili po novej miliomilé batérii práve už na spomínaný systém VTG – no nestalo sa. Ale to, čo však bolo pozitívne je,  že Tesla predstavila úplne novú batériu 4860, ktorá má výrazne lepšie vlastnosti ako predošlé verzie a má aj lepšiu technológiu výroby a menej vzácnych kovov a hlavné je lacnejšia s lepšou životonosnú. Zvýšiť dojazd (na kg batérie) o 54 %, znížiť náklady na batérie o 56 % (merané v $/kWh), znížiť investičné náklady na kWh výrobnej kapacity o 69 %.

 

Zdroj: Tesla Motors NDA (TBD)

Tesla Autonomyday 2:

     Autonómne riadenie prešlo už poriadny kus cesty, je skvelé že v Tesle to ma na starosti náš krajan Andrej Karpathy. Tak ako v prvom predstavení 2019 vysvetľovali hlavné koncepčné, technické parametre ako aj funkciu a reálnu funkčnosť tak v druhom diely 2021 aktualizovali všetky parametre plus prevratné novinky v procesoroch ako aj v rýchlosti spracovaní dát potrebných pre autonómne elektromobily v reálnom čase. Výraznou zmenou prešiel procesor a spôsob spracovania dát Dojo. Na záver bol predstavený aj Tesla Robot (autonómny humanoid). Veľmi zaujímavé vlasnosti a využitie v širokom spektre služieb a automatizácie procesov.

·      Autopilot Tesla. Ako urobiť auto plne autonómnym riešením vízie, plánovania a ovládania.

·      Generovanie tréningových dát. Ako vytvoriť veľké súbory údajov potrebné na trénovanie sietí: manuálne označovanie, automatické označovanie a simulácie.

·      Projekt Dojo a čip D1. Ďalšia generácia tréningových počítačov AI.

·      Tesla bot. Autonómny humanoidní robot, ktorý by vykonával „nebezpečné, opakujúce sa, nudné úlohy,“ povedal Musk. "V budúcnosti bude fyzická práca voľbou."

 

Obrázok, na ktorom je text, elektronika, obvod

Automaticky generovaný popis

Zdroj: Tesla Motors NDA (TAD)

Výpočtový výkon Dojo je schopný vykonávať exaFLOP alebo jeden kvintilión (​1018) operácií s pohyblivou rádovou čiarkou za sekundu. To je neuveriteľná rýchlosť.

  Na porovnanie, výrobca čipov AMD a výrobca počítačov Cray v súčasnosti spolupracujú s Ministerstvom energetiky USA na návrhu najrýchlejšieho super počítača na svete s výpočtovým výkonom 1,5 exaFLOP. AMD, nazývané Frontier, hovorí, že super počítač bude mať toľko výpočtového výkonu ako ďalších 160 najrýchlejších super počítačov dokopy.

  Očakáva sa, že po dokončení bude Dojo patriť medzi najvýkonnejšie super počítače na planéte. Ale namiesto vykonávania pokročilých výpočtov v oblastiach, ako je jadrový a klimatický výskum, super počítač Tesly používa neurónovú sieť na účely výcviku svojho softvéru AI na poháňanie autonómnych áut. Nakoniec Musk povedal, že Tesla sprístupní Dojo iným spoločnostiam, ktoré ho chcú použiť na trénovanie svojich neurónových sietí.

Začiatkom tohto roka mal Andrej Karpathy, vedúci AI spoločnosti Tesla, prezentáciu na konferencii o počítačovom videní a rozpoznávaní vzorov, počas ktorej ponúkol viac podrobností o Dojo a jeho neurónovej sieti.

Starlink

     Viacerý z Vás už počuli o revolučnej rýchlosti a dostupnosti internetu kdekoľvek na zemi, takúto službu môže Elon poskytnúť jedine ak má vybudovanú bezkonkurenčnú sieť satelitnou s počtom 12 000 na obežnej dráhe 1 vo výške 550km, na porovnanie GPS ma 28 počet satelitov.

Starlik a jeho satelity vynáša na obežnú dráhu kto iný ako spoločnosť Space X, preto náklady na vynesenie ako aj jednoduchá a spoľahlivá konštrukcia premáča zaručujú aj ekonomické prínosy projekte a nakoniec aj pre zákazníka. Aj keď treba povedať že dnes táto služba je dostupná len na vybraných pásmach (tam kde je nedostupný klasický internet) a pomerne za vysoký poplatok 100 dolárov mesačne. Ako bolo prezentované spoločnosťou Starlink jedná sa o začiatok a budovania siete následne by náklady mali klesnú výrazne aj v koncových cenách.

Pomocou pokročilých satelitov na nízkej obežnej dráhe umožňuje Starlink videohovory, online hranie, streamovanie a ďalšie aktivity s vysokou prenosovou rýchlosťou, ktoré historicky neboli možné so satelitným internetom. Používatelia môžu na väčšine miest očakávať rýchlosť sťahovania medzi 100 Mb/s a 200 Mb/s a latenciu len 20 ms.

 

Obrázok, na ktorom je obloha, vonkajšie, trávnik, hora

Automaticky generovaný popis

Zdroj: Tesla Motors NDA (SLD)

Starlink internet funguje tak, že posiela informácie cez vákuum vesmíru, kde sa pohybuje oveľa rýchlejšie ako v kábli z optických vlákien a môže osloviť oveľa viac ľudí a miest.

Zatiaľ čo väčšina satelitných internetových služieb dnes pochádza z jednotlivých geostacionárnych satelitov, ktoré obiehajú okolo planéty vo vzdialenosti približne 35 000 km, Starlink je konštelácia viacerých satelitov, ktoré obiehajú planétu oveľa bližšie k Zemi, vo vzdialenosti približne 550 km, a pokrývajú celú zemeguľu.

Pretože satelity Starlink sú na nízkej obežnej dráhe, spiatočný dátový čas medzi používateľom a satelitom – známy aj ako latencia – je oveľa kratší ako pri satelitoch na geostacionárnej obežnej dráhe. To umožňuje spoločnosti Starlink poskytovať služby, ako sú online hry, ktoré zvyčajne nie sú možné na iných satelitných širokopásmových systémoch.

Starlink je ideálny pre oblasti, kde je pripojenie nespoľahlivé alebo úplne nedostupné. Ľudia na celom svete používajú Starlink na získanie prístupu k vzdelávaniu, zdravotníckym službám a dokonca aj komunikačnej podpore počas prírodných katastrof.

Technológia Starlink je lídrom v inováciách na zníženie jasu satelitov, minimalizovanie vplyvu na astronómiu a ochranu prirodzenej nočnej oblohy pre všetkých.

     SpaceX využíva svoje skúsenosti s výrobou rakiet a kozmických lodí na nasadenie najpokročilejšieho širokopásmového internetového systému na svete. Ako popredný svetový poskytovateľ štartovacích služieb – a jediný poskytovateľ s orbitálnou triedou opakovane použiteľných rakiet – má SpaceX hlboké skúsenosti s kozmickými loďami aj operáciami na obežnej dráhe.

 

Záver:

     Teslaclub Slovensko & Tesla Owers podporujeme aktivity Tesly Motors na Slovensku ako aj podáva pomocnú ruku vlastníkom alebo nadšencom Tesly. Čakáme a bojujeme za príchod Tesly na Slovensko nakoľko dlhé roky nemáme servis v prípade porúch ktoré sú v prípade Tesly nie tak časté ale stane sa, je to len technika a môže sa pokaziť. Spoločne s TM Praha sa nám podarilo spustiť pred rokom mobilný servis na hraniciach ktorý čiastočne pomôže pri malých a stredných problémoch Tesiel.

Pripravujeme aj spustenie bodyshopu Tesla pre karosárske a stredné opravy ale hlavne podporujeme oficiálne zastúpenie TM na Slovensku.

Aktivity Elona Muska v oblasti elektromobility, vesmírneho poznávania, internetového provajdera ai. sú nám veľmi blízke, pozorne sledujem nové aktivity nové technologické inovácie ktoré majú jeden hlavný cieľ a to prechod na udržateľné zdroje energie, možnosť komunikácie kdekoľvek na zemi, rýchlu a  spoľahlivú prepravu a v neposlednom rade opakovateľné pristátie a možnosť existencie na Marse.

Nie sú to jednoduché a krátkodobé ciele ale samotná myšlienka uvedeného ekosystému nás združuje a sprevádza a preto je pre nás business model ala Musk taký dôležitý a inšpirujúci.

 

Rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku

    Sliepka alebo vajce?  To je otázka, ktorá nás sprevádza od počiatku automobilizmu. Pri elektromobilite je ešte výraznejšia v podobe dobíjania pohonných článkov a to batérií.

Poznáme nabíjanie AC pomalé a DC rýchle. Pomalé nabíjanie je určené na každodenné nabíjanie energie do batériových článkov. Optimálne nabíjanie je, keď elektromobil parkuje doma počas noci alebo v práci. Nabíjanie počas nákupu alebo počas športovej aktivity. Naproti tomu DC rýchle nabíjanie v prípade presunu na dlhé vzdialenosti tak, aby sme sa efektívne dostali z bodu A do bodu B.

    Na Slovensku máme už v dnešnej dobe pomerne slušné zázemie v počte nabíjacích staníc (cca 550) v mixe AC/DC. Otázkou zostáva koľko je dostatok? A tu je naša pôvodná otázka sliepka či vajce. Myslím si, že sú to spojené nádoby a ekonomicky úzko spolu súvisia. Rozvoj infraštruktúry by mal mať mierny náskok tak aby podporil elektromobilitu a zákazníkov vo využívaní ekologickej prepravy a nabíjaní elektromobilov.

    Potrebné aj na Slovensku výrazne zlepšiť sieť DC nabíjania na hlavných prepravných trasách a zároveň podporiť inštalácie AC vo firmách, obchodných centrách a v nezanedbateľnom rade na sídliskách kde väčšina automobilov parkuje. V rodinných domoch je táto otázka jednoduchšia, inštalácia AC wallboxu je logická a nie moc nákladná.

   Pre nabíjanie na sídliskách je veľmi efektívne riešenie firmy SEAK a to nabíjanie zo siete pouličných lámp, pričom výrazne klesajú náklady na inštaláciu aj rozmiestnenie nabíjacích bodov. Výhodou je aj dynamická regulácia nabíjania a svietenia osvetlenia.

    Jedna otázka je pri všetkých druhoch nabíjanie a to tzv. RK - rezervovaná kapacita ktorú potrebujeme definovať pre dodávateľov elektrickej energie.

    Tu podľa nášho názoru a skúseností by mal napomôcť štát a európska únia vs. podpora nákupu elektromobilov v podobe dotácií. Je dobré, že aj na Slovensku máme zopár výrobcov nabíjacích zariadení ako aj softvérovej podpory ovládacích programov, ktoré zabezpečujú jednoduchú ovládateľnosť a prepojenie komunikácie elektromobil a nabíjačka.

    Na záver by som rád pripomenul, že elektromobilita je správna voľba z pohľadu využitia zdrojov energie, konštrukcie a výroby elektromobilov. Pohonné články v tomto prípade batérie prešli výrazným vývojom, recyklácií až po jednoduchšiu výrobu.

Životnosť elektromotorov dosahuje až jeden milión kilometrov.

Čo viac si priať,... ale to až nabudúce.

Obrázok, na ktorom je text, obloha, vonkajšie

Automaticky generovaný popis

Zdroj: Tesla Motors NDA (SK)          

 

Stano Kurek, TiNN & Tesla Club Slovensko & Owners