Tesla, Inc. začala so sériovou výrobou automobilov v roku 2012 a už prekonáva viacero rekordov. 

Ocenenie za najlepšie auta roka 2013 cena za najlepšiu inováciu a v  posledných dňoch cena za najbezpečnejšie auto v súčasnosti. Pozrime sa bližšie prečo je to tak?

Cieľom je urýchliť svetový prechod k udržateľnej dopravy s celou radou cenovo dostupné elektromobilov. So sídlom v Kalifornii Tesla vyvíja a vyrába elektromobily, rovnako ako EV prvky hnacieho zariadenia pre partnerov, ako je Toyota a Mercedes. Tesla dodala viac ako 15.000 elektrických vozidiel zákazníkom v 31 krajinách.

Výroba

Tesla oslávi v tomto roku 10 rokov od založenia spoločnosti. Z pozície automobilových start-upov sa jej podaril málo vídaný úspech. 

Tesla Model S sa oficiálne uviedol na trh v júni 2012. Sedemmiestny sedan sa predáva sa v troch batériových verziách (40kWh, 60kWh a 85 kWh). Vo verzii s najväčšou kapacitou batérie sľubuje výrobca dojazd až 458 kilometrov na jedno dobitie. Všetky modely sú vybavené špeciálnym konektorom pre dobíjanie z dobíjacích staníc Supercharger. Cena základného Modelu S sa pred daňovou úľavou začína na takmer 60-tisíc amerických dolároch (cca. 45-tisíc eur). V najlepšej verzii sa cena vyšplhá na 95-tisíc dolárov (73-tisíc eur).

V súčastnosti spoločnosť Tesla Motors, disponuje najmodernejšou fabrikov pre výrobu automobilov vo Fremonte Kalifornia, v ktorej uplatnuje nové technológie a postupy výroby. 

Záruka

Americký výrobca elektromobilov Tesla predstavil nový záručný program. Ak si zákazník kúpi prémiový Model S a pokazí sa mu jeden z jeho najdrahších komponentov - batéria, automobilka zabezpečí jej bezplatnú výmenu. Tesla si od tohto ťahu sľubuje nárast počtu objednávok. Ambiciózny prístup cielene útočí na pochybnosti, ktoré rieši vodič pri rozhodovaní sa o kúpe vozidla na elektrický pohon. Zákazníkov často odrádza práve vysoká cena batérie a jej životnosť. V prípade poruchy batérie je výrobca povinný zabezpečiť jej bezplatnú výmenu, a to v rovnakej alebo vyššej kapacite. Záruka platí aj pre prípady, ktoré by sa mohli klasifikovať ako nevhodná údržba zo strany motoristu. Výnimku predstavujú dopravné havárie alebo úmyselné poškodenie. 
“Pokiaľ ste sa nepokúšali batériu zničiť zámerne, všetko kryje naša záruka,” vysvetlil generálny riaditeľ Elon Musk
Platnosť záručného programu Tesla Motors je osem rokov. V firme sa podľa jej zakladateľa venovalo niekoľko rokov náročného výskumu a projektovania, aby sa batéria Modelu S dokázala sama ochrániť.

Servis

Komfort zákazníkov Tesly má vylepšiť tiež nová servisná služba. Ak sa elektrický sedan musí podrobiť nevyhnutnej údržbe, Tesla poskytne majiteľovi vozidla rovnocennú náhradu v podobe Modelu S v batériovej verzii 85 kWh.  Môže ju využívať až dovtedy, kým sa vozidlo nevráti z opravy. Autá z výpožičnej flotily budú tiež k dispozícii na predaj. V prípade, že zákazník bude s požičaným autom spokojný viac než s tým, ktoré už vlastní, môže si ho odkúpiť za zľavnenú cenu. Takýto systém by mal zabezpečiť, že flotila servisných áut sa bude pravidelne obnovovať. Zákazníkovi sa tak podľa Muska, garantuje vždy najlepšia možnosť výberu.
Oprava a údržba elektromobilov značky Tesla prebieha vo vlastných servisných centrách. Pre inovatívny prístup sa firma v niektorých častiach USA dostala do konfliktu s tradičnými predajcami vozidiel, informuje portál CNN. “Našej servisnej divízii som odkázal, že ich úlohou nie je vytvárať zisk,” uviedol Musk. V súčasnosti veľká časť výnosov amerických predajcov pochádza práve z opráv a servisu. Ako zdôraznil Musk, takýto prístup je v jasnom konflikte záujmov, pokiaľ ide o kvalitu samotného auta. 

“Myšlienka, že zarábam na chybovosti svojho vlastného produktu mi príde scestná. To je jednoducho zlý prístup,” vysvetlil Musk.

Nový záručný a servisný systém prichádza len niekoľko týždňov po tom, čo spoločnosť predstavila nový model financovania nákupu elektromobilu. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti ide finančný produkt, ktorý kombinuje komfort bežného vlastníctva elektromobilu so všetkými výhodami klasického leasingu. Model financovania vznikol v spolupráci so spriatelenými  americkými bankami. Majiteľom Modelu S (verzia 60 kWh) sa tak potenciálny záujemca môže stať už pri mesačnej splátke 500 dolárov mesačne (zhruba 384 eur) počas piatich rokov splácania. Musk tento týždeň oznámil, že firma už začala pracovať na vylepšenej a výhodnejšej verzii tohto modelu.  

Bezpečnosť

Nezávislé testovanie podľa Národnej asociácie pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) udelila Tesle Model S, 5-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti a to nielen vo všeobecnosti, ale v každej podkategórii bez výnimky. Približne jedno percento všetkých testovaných vozidlách federálnou vládou dosiahlo 5 hviezdičiek, plošne. Model S získal nový kombinovaný rekord 5,4 hviezd.
Tesla dosiahla tohto výsledk vďaka samotnej konštrukcii vozidla za pomoci hliníkovým rúrkových profilov v bočnici vozidla, ktorý absorbuje energiu nárazu (Podobný prístup bol použitý Apollo Lunar Lander).

Testovné bezpečnostné parametre: pravdepodobnosť zranenia cestujúcich / deformačné zony / čelný a bočný náraz / strešné stlačenie / vznietenie batérie / bočné prevrátenie ai..

Záver

Tesla Motors má dnes pred sebou náročnú úlohu – dosiahnutie udržateľnej ziskovosti. Veľa napovie uvedenie nových modelov. V druhej polovici budúceho roka ponúkne Tesla nový luxusný crossover Model X. Veľa sa očakáva tiež od novej, tretej generácie vozidiel značky Tesla, ktoré by mali byť dostupnejšie aj pre širšiu verejnosť. Ich cena by sa mala pohybovať od 30.000 do 35.000 amerických dolárov (22.500 až 26.200 eur). Podľa šéfa spoločnosti sa ešte nerozhodlo, či sa nový záručný a servisný program bude vzťahovať aj na vozidlá tejto triedy. Takúto možnosť ale nevylúčil.

Model S sa považuje za technologicky najpokročilejší automobil na svete. Pri jeho hodnotení už nezohrávajú rolu iba technologické parametre, ale tiež “úžitková, estetická, ekologická a emocionálna hodnota“.

Samozrejme na ceste rozšírenia elektomobility je ešte veľa nástrah a prekážok kotré treba prekonať. Aj tak elektrický pohon ostáva ako jedna s najefektivnejších variant prepravy v súčasnosti.

Stano Kurek