SEMI

Po prvom predstavení v roku 2017 sme sa dočkali jeho uvedenia na trh.

Ťahač SEMI je unikátny vo viacerých smeroch. V prvom rade plne elektrickým pohonom s dojazdom 500 míľ (805 km), zrýchlením z 0 na 100 km/h za 20 sekúnd, spotrebou energie menej ako 2 kWh na míľu (1,609 km), ako aj unikátnym nabíjaním na viac ako 70 % za 30 minút, čo umožnila najvýkonnejšia nabíjačka Megacharger s výkonom až 1 MW.

Tri nezávislé motory poskytujú okamžitý krútiaci moment a bezkonkurenčný výkon pri akejkoľvek rýchlosti, takže vodiči môžu bezpečne splynúť a držať krok s premávkou. Zrýchlite za 20 sekúnd pri plnom zaťažení a udržujete rýchlosť na úrovni diaľnice aj v strmých stúpaniach.

Semi sa štandardne dodáva s funkciami aktívnej bezpečnosti, ktoré sa spájajú s pokročilými ovládacími prvkami motora a bŕzd, aby poskytovali trakciu a stabilitu za všetkých podmienok. Centrálna poloha sedenia poskytuje vodičo- vi lepší výhľad, zatiaľ čo plne elektrická architektúra znižuje riziko prevrátenia a vniknutia do kabíny v prípade nehody.

Pozoruhodný je aj interiér Semi. Na prvý pohľad je priestorové usporiadanie úplne iné ako v klasickej kabíne ťahačov umiestnenie sedačky vodiča uprostred a ergonomická poloha všet- kých potrebných ovládacích prvkov s ohľadom na šoféra.

Uvidíme, ako profesionálni vodiči ohodnotia tento prístup, ale pretože zmena je život, po náročnejšom úvode zrejme ocenia takýto princíp ekonómie. A keby aj nie, vieme, že Tesla počúva hlas zákazníka a kontinuálne zlepšuje všetky procesy a vlastnosti vyrábaných vozidiel.

Semi Truck je zaujímavý aj exteriérom. Aerodynamický tvar s plynulým prechodom od prednej masky až po korbu (úložný nákladný priestor) zabezpečuje vynikajúcu aerodynamiku a dojazdové parametre pri hmotnosti nákladu 37 ton.

Uloženie batérie novej generácie (4680), ako aj superrýchle nabíjanie použité prvýkrát v sériovej výrobe, a to 1 MW, dávajú dobrý predpoklad na úspešné komerčné využitie.

Nabíjanie elektrinou je približne 2,5 krát lacnejšie na míľu ako tankovanie nafty. Prevádzkovatelia môžu zaznamenať odhadovanú úsporu paliva až 200 000 USD počas prvých troch rokov vlastníctva. Vďaka vzdialenej diagnostike, bezdrôtovým aktualizáciám softvéru a menšiemu počtu pohyblivých častí, ktoré treba udržiavať, strávia operátori menej času v servisných strediskách a viac času na cestách.

Prezentované testy dojazdu aj testovanie do kopca sú dôležité pre proces prechodu klasických ťahačov na elektrotrucky.

Stano Kurek